مشاهده ی چربی در ریه ی افراد چاق

18 اکتبر 2019- برای ‌نخستین ‌بار ‌در ‌ریه ی ‌افراد ‌چاق ‌بافت ‌چربی ‌مشاهده ‌شد. ‌‌به ‌گفته ‌محققان دانشگاه Western Australia، ‌تجمع ‌چربی ‌باعث ‌تغییر ‌ساختار ‌مجاری ‌هوایی ‌در ‌این ‌عضو ‌می‌شود. ‌نتایج این تحقیق در مجله ی European Respiratory Journal منتشر شد. محققان با بررسی نمونه های بافت ریه ی ۵۲نفر دریافتند که هر چه شاخص توده بدنی (BMI) افراد بالاتر باشد، چربی بیشتری در بافت ریه مشاهده می شود. این نمونه‌ها از افرادی که پیش از مرگ اعضایشان را برای تحقیقات، اهدا کرده بودند، گردآوری شده بود.

رابطه ی اضافه وزن و چاقی با ابتلا به آسم یا تشدید علائم آن موضوعی شناخته‌ شده است. در نمونه ‌های بررسی شده در این تحقیق، ۱۵نفر عاری از آسم، ۲۱نفر آسم داشته اما به دلیل دیگری فوت کرده بودند و علت مرگ ۱۶نفر دیگر، آسم بود. از این ریه‌های اهدا شده، محققان١٤٠٠ نمونه تهیه و پس از رنگ‌آمیزی، و بررسی در زیر میکروسکوپ دریافتند که در مجاری هوایی افرادی با شاخص توده بدنی بالاتر، چربی بیشتری وجود دارد.

آنها همچنین متوجه شدند که افزایش چربی باعث تغییر ساختار طبیعی مجاری هوایی و التهاب ریه ‌ها می‌شود که می‌تواند توجیهی برای افزایش احتمال ابتلا به آسم در افراد دارای اضافه وزن یا چاق باشد. دکتر Peter Noble، دانشیار دانشگاه وسترن استرالیا گفت: مدتها است که ابتلا به آسم یا تشدید آن با چاقی یا اضافه وزن مربوط دانسته شده است و پزشکان احتمال می‌دادند که شاید این مسئله را بتوان با فشار اضافه‌ وزن بر ریه‌ ها و افزایش کلی التهاب ناشی از اضافه‌ وزن مرتبط دانست. اما تحقیق ما نشان داد یک مکانیسم دیگر هم در این موضوع نقش دارد.

وی افزود: تجمع چربی اضافه در دیواره ی مجاری هوایی، هم فضا را اشغال می‌کند و هم به نظر می‌رسد که التهاب ریه‌ها را افزایش می دهد. به گفته ی پروفسور Thierry Troosters، رئیس انجمن بیماری‌های تنفسی اروپا، این یافته ی مهمی در مورد ارتباط وزن با بیماری‌های تنفسی است، زیرا نشان می‌دهد اضافه وزن یا چاقی ممکن است علائم آسم را تشدید کنند.

این ‌تحقیق نشان داد تغییر ساختار راه‌های هوایی با چاقی در ارتباط است و اکنون ‌به تحقیقات بیشتری نیاز است تا روشن شود آیا با کاهش وزن، چربی تجمع یافته در ریه نیز کاهش می یابد؟ در حال حاضر بهترین حمایت از مبتلایان به آسم کمک به کنترل وزن آنها و حفظ وزن در محدوده ی سلامت است.

منبع:

https://www.independent.co.uk/news/science/fat-lungs-overweight-asthma-wheezing-obesity-a9159846.html